Begavet med indsigt fra Konferencen 2024
Konferencen i Begavet med Glæde gav en bred og dybdegående indsigt i arbejdet med højtbegavede børn i skoleverdenen.
Vi har indhentet tilladelse til at dele slides fra dagens præsentationer, samt nogle video optagelser. Se mere nedenfor.
Velkomst
Begavet med Glæde
Faglige netværk og uddannelses-politik
- Forskellen på talent og høj begavelse er en væsentlig sondring - eftersom den høje begavelse skal mødes med x,y,z
- (klik på pilen nedenfor)
- Konkrete forslag til kommunale beslutningstagere / skoleledere/ lærere er; gør dit, gør dat, gør dut...
Om redskab til screening for tegn på høj begavelse
Dea Franck
Psykolog og forfatter
- Forskellen på talent og høj begavelse er en væsentlig sondring - eftersom den høje begavelse skal mødes med x,y,z
- (klik på pilen nedenfor)
- Konkrete forslag til kommunale beslutningstagere / skoleledere/ lærere er; gør dit, gør dat, gør dut...
Hvordan kan højtbegavede børns behov tilgodeses i Folkeskolen?
Helle Neiiendam
M.Ed. i Pædagogisk Udviklingsarbejde
- Forskellen på talent og høj begavelse er en væsentlig sondring - eftersom den høje begavelse skal mødes med x,y,z
- (klik på pilen nedenfor)
- Konkrete forslag til kommunale beslutningstagere / skoleledere/ lærere er; gør dit, gør dat, gør dut...
Hvordan kan forvaltning og skole i samspil styrke og udvikle undervisningen af højtbegavede elever?
Jette Pagaard
Læringskonsulent, Skolernes Udviklingscenter, Randers Kommune
Lene Hammerby
Skoleder, Hobrovejens Skole, Randers Kommune
- Hvordan kan et kommunalt komptenceløft for lærere se ud?
- Fra komptenceløft til stærke tiltag for højtbegavede elever - erfaringer
- Konkrete bud på skoletiltag, der styrker undervisningen af dygtige elever
Fra politisk prioritet til mærkbare forandringer i praksis
Anders-Peter Østergaard
Direktør for Børn og Skole,
Kultur, Unge og Fritid i Gentofte
Kommune
Jan Andreasen
Koordinator i Videnscenter for Børn med særlige forudsætninger
- Forskellen på talent og høj begavelse er en væsentlig sondring - eftersom den høje begavelse skal mødes med x,y,z
- (klik på pilen nedenfor)
- Konkrete forslag til kommunale beslutningstagere / skoleledere/ lærere er; gør dit, gør dat, gør dut...
Jönköping Kommun
Madelene Jonsson
Udviklingskonsulent, Jonköping Kommune
Valerie Morgan
Professor of Educational Work, Karlstad University
- Forskellen på talent og høj begavelse er en væsentlig sondring - eftersom den høje begavelse skal mødes med x,y,z
- (klik på pilen nedenfor)
- Konkrete forslag til kommunale beslutningstagere / skoleledere/ lærere er; gør dit, gør dat, gør dut...
Bevar nysgerrigheden
Morten Meldal
Nobelpris-modtager, professor og leder af Center of Evolutionary Chemical Biology, Københavns Universitet
- Forskellen på talent og høj begavelse er en væsentlig sondring - eftersom den høje begavelse skal mødes med x,y,z
- (klik på pilen nedenfor)
- Konkrete forslag til kommunale beslutningstagere / skoleledere/ lærere er; gør dit, gør dat, gør dut...
Panel-samtale om trivsel, fællesskaber og udfordringer for højtbegavede børn
Lea Bay Pedersen
Næstformand, Danske Skoleelever
Rikke Schmidt Kjærgaard
Direktør, Videnskabsklubben
Dorte Salomonsen
Talent- og Udviklingschef, Astra
Helle B. Neiiendam
M.Ed. Gifted Education, Begavet med Glæde
Lotte Rod
Cand.scient.pol og MF for Radikale Venstre
Ole Kyed
Psykolog og forfatter
Opsamling og perspektiver
Tina Refning
Forfatter og pioner på feltet for højtbegavede børn
- Forskellen på talent og høj begavelse er en væsentlig sondring - eftersom den høje begavelse skal mødes med x,y,z
- (klik på pilen nedenfor)
- Konkrete forslag til kommunale beslutningstagere / skoleledere/ lærere er; gør dit, gør dat, gør dut...