Randers Kommune
Jette Pagaard & Lene Hammerby

Hvordan kan forvaltning og skole i samspil styrke og udvikle undervisningen af højtbegavede elever?

Didaktiske greb

Hvordan kan vi tilrettelægge undervisningen, så vi tilgodeser de højtbegavede elever?

Randers Kommune har bl.a. arbejdet med kompetenceløft til lærerne, 1-2-3 differentiering, ugeskemarevolution, co-teaching og projekter.

“I projektbaseret læring kan man virkelig få gang i nysgerrigheden, få gang i elevernes interesser og arbejde den vej ud fra.”

— Jette Pagaard

Undervisningsdifferentering

i tre klasser på hver årgang, en time om ugen

“1.a, 1.b og 1.c har f.eks. hver en dansktime, som ligger på samme tid. Her er der en læsevejleder, som har fået en time sammen med dem. Så skal de lave fire hold på tværs, for de er jo fire lærere – tre dansklærere og en læsevejleder – og vi er helt tydelige omkring, at det handler om at lave holdene ud fra faglige forudsætninger. Vi har et turbohold ud af de fire. (…) Og fuldstændig identisk gør vi det i matematik.”

— Lene Hammerby